Кваліфікований електронний підпис (КЕП) – це вдосконалений електронний цифровий підпис, який має юридичну силу на рівні з підписом від руки. Від звичайного електронного цифрового відрізняється вищим рівнем безпеки та більшою надійністю.
Ключі від вашого КЕПу можуть зберігатися у трьох формах: на віддаленому захищеному сервері (у хмарі), як файловий ключ на вашому пристрої – смартфоні чи комп’ютері, або ж на спеціальній захищеній флешці / смарт-картці (токені).
В сучасному світі цифрових технологій КЕП дозволяє ставити електронний підпис незважаючи на географічну відстань між підписантами. Він займає важливу роль, оскільки використовується для широкого спектру задач:
- підписання державних документів, при поданні декларацій, податкової звітності;
- під час використання юридичних або нотаріальних послуг: укладення бізнес-угод, оформлення спадщини й т. д.;
- у кадровому документообігу: затвердження відпусток, прийняття на роботу, звільнення тощо;
- у внутрішньому документообігу компаній загалом: для затвердження наказів, підписання накладних, рахунків-фактур і не тільки;
- в процесі фіскалізації для підписання чеків, Z-звітів тощо.
Правовий статус КЕП визначений в ЗУ “Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги”.
Як отримати КЕП?
Отримати КЕП сьогодні досить просто: необхідно звернутися до сертифікованої установи (очно або онлайн), надати низку документів і вигадати пароль до ключів ЕЦП / КЕП.
Послуги з надання електронного цифрового підпису можна отримати в акредитованих центрах сертифікації ключів – АЦСК, серед яких державні установи (ДПС, Дія, НБУ тощо), банки (ПриватБанк, ПУМБ і т. д.) та спеціалізовані сервіси (DepositSign тощо). Перелік таких центрів можна знайти на сайті Центрального засвідчувального органу.
Обираючи сервіс, визначте мету – для чого саме вам потрібен кваліфікований електронний підпис:
- повсякденні потреби чи для ведення ФОП;
- ведення діяльності юридичної особи – коли КЕПом директор або бухгалтер буде підписувати документи компанії;
- відкриття-закриття змін каси, підписання чеків та Z-звітів. Також зверніть увагу на вартість: КЕП для повсякденних операцій зазвичай безкоштовний, а якщо ваші потреби більш специфічні, за це, можливо, доведеться доплатити.
Що потрібно, щоби створити підпис онлайн?
В залежності від обраного способу генерування вам знадобляться різні речі: від паспорту й ІПН до спеціальної флешки. Загалом, для найпростішого варіанту отримання електронного цифрового підпису навіть не виходячи з помешкання вам достатньо:
- Бути клієнтом банку, який відноситься до акредитованих центрів сертифікації ключів (АЦСК).
- Мати смартфон / комп'ютер та доступ до інтернету.
- Виділити декілька хвилин вільного часу.
Як зробити електронний підпис в Дія?
Покрокова інструкція як створити електронний підпис онлайн у Дія.Підпис (для повсякденних потреб):
- В мобільному застосунку Дія оберіть “Меню” та опцію “Дія.Підпис”.
- Оберіть опцію “Активувати Дія.Підпис”.
- Пройдіть біометричне підтвердження вашої особи за допомогою камери на смартфоні.
- Вигадайте ПІН-код для Дія.Підпис.
- Готово! Тепер ви можете використовувати хмарний електронний підпис від Дії.
Як отримати КЕП від ПриватБанк?
Зручною та популярною альтернативою Дія.Підпис є електронний цифровий підпис від ПриватБанк. Покрокова інструкція того, як отримати КЕП від “Привату”:
- Будучи клієнтом ПриватБанку, перейдіть на сайт АЦСК ПриватБанк.
- Прогорніть сторінку до розділу “Online-сервіси” та оберіть “Отримати сертифікат”.
- Авторизуйтеся через Приват24 – сайт одразу почне генерацію ключів електронного підпису.
- На сторінці даних для отримання сертифікату перевірте інформацію та натисніть “Дані вірні”.
- Вигадайте пароль для сховища ключів.
- На Приват24 прийде підтвердження, після чого файловий ключ ЕЦП / КЕП буде збережено на вашому комп’ютері у форматі “.jks”.
Як зробити електронний підпис для підписання чеків та Z-звітів безкоштовно?
Якщо ви підприємець і використовуєте ПРРО від Checkbox, ви можете згенерувати хмарний ключ РРО від DepositSign прямо в особистому кабінеті Checkbox безкоштовно! Покроковий алгоритм:
- В кабінеті Checkbox оберіть “Касири” → “Додати касира” → “Створити ключ DepositSign”.
- Введіть потрібні дані (назву касира, логін, пароль, телефон та пароль до хмарного ключа, кодове слово) і натисніть “Продовжити”.
- Поставте електронний підпис через SmartID, Дія.Підпис або збережений на комп’ютері ЕЦП.
- Погодьтеся з умовами використання DepositSign.
- Підпишіть запит до податкової.
Майте на увазі, що даний кваліфікований електронний підпис створений на основі вашого ЕЦП ФОП чи директора організації для підписання чеків та Z-звітів, тому може використовуватися лише для операцій, що пов’язані з програмною касою.
Висновки
Створити електронний підпис в Україні стало простіше, ніж будь-коли: ви можете створити підпис онлайн через Дію, ПриватБанк чи інший АЦСК, маючи лише доступ до інтернету. Кваліфікований електронний підпис, що відповідає вашим цілям, економить час, спрощує документообіг і відкриває доступ до повноцінної цифрової взаємодії з державою та бізнесом через простий сервіс ЕДО – Dubidoc.